onsdag 12 augusti 2009

Strömavbrott och nattliga besök

Igår somnade David i min famn runt klockan elva. Vi brukar försöka ta oss in i sovrummet i hyfsad tid för att David ska vänja sig vid det, även om vi brukar sitta i sängen och se på tv i några timmar innan han somnar, men igår blev vi kvar i vardagsrummet ett bra tag. David brukar alltid behöva äta ersättning en gång på kvällen, vilket han inte hade gjort än, så vi var helt övertygade om att han skulle vakna när som helst. Runt halv tolv försvann plötsligt bilden på tv´n och det blev helt svart. Vi tände några ljus och hoppades på att strömmen skulle komma tillbaka snart. Efter ca en halvtimme började vi fundera på vad vi skulle göra om David vaknade och absolut ville ha ersättning. I vintras när det var strömavbrott lyckades vi värma korvgryta i en glöggryta, men det tog någon timme så det kändes inte riktigt som ett allternativ och öppna spisen vågar vi inte elda i eftersom det inte har blivit av att vi har tagit hit någon sotare sen vi flyttade in. Det enda vi kom på var att vi kunde leta oss ut till bilen, åka en sväng och värma flaskan i flaskvärmaren som man sätter i cigarettändaruttaget. Vi började även fundera på om vi skulle gå och lägga oss, men jag ville inte släcka ljusen eftersom jag var helt övertygad om att David skulle vakna när som helst och lite ljus vill jag ha när jag tar upp honom ur sängen så jag inte snubblar på hunden eller något. Jag tror att klockan var mellan ett och halv två när strömmen äntligen kom tillbaka. Vi bar in David till hans säng, han vaknade till men somnade snabbt om så djupt att vi kunde lägga ner honom utan att han vaknade. Hampus lade sig och jag gick in i badrummet för att göra mig klar, då ringer det på dörren. Hampus gick och öppnade och jag kikade försiktigt ut i hallen med bultande hjärta, hörde något om larmtjänst och sabotage, tittade till David som fortfarande sov och gick för att se vad det var fråga om. Det visade sig att larmet, som vi trodde var urkopplat, hade sagt till larmtjänst att någon krossat en ruta eller något hemma hos S. Vi förklarade att S har sålt huset och att vi har bott här sedan december. Som tur var var det inte heller fråga om något sabotage utan larmet hade fått fnatt av strömavbrottet. Till slut kom vi i alla fall i säng och sov ändå till strax före åtta i morse, då först vaknade David och vi kunde förundrat konstatera att han hade sovit hela natten OCH klarat sig ett helt dygn utan ersättning! Det är första dygnet sedan han föddes som han har klarat sig på bara amningen. I och med nattens händelser fick vi i alla fall en påminnelse om att det är dags att ringa sotaren och någon som kommer hit och ställer in larmet så som vi vill ha det.. och om att strömavbrott är lite mysigt, ganska läskigt och extremt opraktiskt.

1 kommentar: